19
Fri, Apr

U svijetu

Monumentalni Kineski zid predstavlja zapravo veliki bedem koji je podignut u drevnoj Kini i jedan je od najvećih ikada preduzetih građevinskih projekata.

Monumentalni Kineski zid predstavlja zapravo veliki bedem koji je podignut u drevnoj Kini i jedan je od najvećih ikada preduzetih građevinskih projekata.

001 kineski zid

 

Veliki zid se zapravo sastoji od brojnih zidova — od kojih su mnogi paralelni jedan sa drugim — građenih tokom otprilike dva milenijuma širom sjeverne Kine i južne Mongolije. Ovo zdanje prate mnoge nevjerovatne činjenice, podaci, priče i legende koje su doprinijele njegovoj popularizaciji širom svijeta.

U nastavku pročitajte 10 zanimljivih fakata koje se odnose na Kineski zid:

 

1. Ukupna dužina Velikog zida je 21196,18 km

Veliki zid je, prema mnogima, najveći projekat koji je napravio čovjek na svijetu. Kompletna ruta iznosi  preko 20.000 km, proteže se od istočne obale Azije do zapadne pustinje u sjevernoj Kini, vijugajući gore-dolje preko planina i visoravni poput zmaja.

 

2. Postoji 15 strateških prelaza sa istoka na zapad

Veliki zid se proteže na preko 15 sjevernih kineskih provincija, opština i autonomnih regiona, od Bohajskog mora na istoku do pustinje Gobi, udaljene 2.500 kilometara na zapadu. Duž rute je za potrebe vojske i trgovaca drevne Kine, kao i odbrane od zavojevača kojih je kroz istoriju bilo podosta, izgrađeno 15 geografski važnih prolaza.

 

002 kineski zid3. Za izgradnju zida bilo je potrebno više od 2000 godina

Trebalo je dva milenijuma da kineski zid dobije svoj današnji izgled. U tom ogromnom intervalu je nevjerovatni broj ljudi i radnika nastradao gradeći ovaj zid. Prvi kineski car, Ćin Ši Huang, uzeo je ostatke drevnih utvrđenja, zidova i zemljanih objekata i povezao ih u jedinstveni zid oko 220. godine p.n.e.

 

4. To nije zid već niz utvrđenja

Veliki zid nije zid sa jednom strukturom, on uključuje kule za farove, barijere, kasarne, garnizonske stanice i tvrđave duž zidina, zajedno čineći integrisani odbrambeni sistem.

 

5. Za izgradnju Velikog zida korišćeni su razni materijali

Veliki zid je masivni spomenik izgrađen od različitih materijala. Većina djelova koje danas vidimo izgrađena je ciglama i tesanim kamenim blokovima, a za držanje cigli korišćen je krečni malter.

Tamo gdje cigle i blokovi nisu bili dostupni, kao lokalni materijali korišćeni su nabijena zemlja, netesano kamenje i drvo.

 

003 kineski zid6. Istočni početak u moru: Šanhajski prolaz

Šanhajski prolaz je bila tvrđava izgrađena u vrijeme dinastije Ming (1368 – 1644) i prvi je prolaz na istoku Kine. Nalazi se izvan grada Ćinhuangdao u zalivu Bohai i 305 km udaljen od Pekinga. S obzirom na njegovu stratešku lokaciju, naziva se još i "Prvi prolaz pod nebom".

 

7. Zapadni kraj u pustinji Gobi: prolaz Jiaiu

Jiaiu Prolaz je poznat po tome što je bio prva granična tvrđava na zapadnom kraju Kineskog zida u vreme dinastije Ming. Među stotinama prolaza Velikog zida, prolaz Jiaiu je jedan od najočuvanijih prolaza koji postoje.

 

8. Drevna priča o ljubavi: legenda o dami Mengđiang

To je jedna od četiri najveće ljubavne legende u drevnoj Kini. Muž gospođe Mengđiang je poslat da izgradi Veliki zid, i se nikada više nije javio niti poslao poruku kući. Kada je gospođa Mengđiang otišla da mu donese zimnicu, saznala je da je već umro. Prema legendi tako je gorko plakala da se dio zida srušio.

 

9. Radnici iz davnina ostavljali su tragove na cigli

Neki kažu da su tekstovi na ciglama koji su i danas vidljivi, bili metod koji je osmislio general Ki Jiguang da bi procenio kvalitet cigli koje su vojnici pravili i da bi podijelio odgovornosti. Međutim, istoričari su to doveli u pitanje.

 

004 kineski zid

 

10. To je najveća kulturna ikona kineskog naroda

Veliki zid je proizvod bezbrojnih radova tokom perioda od 2000 godina i svojevrsni je praznik inženjerstva. To je takođe odražavalo koliziju i razmenu između poljoprivrednih i nomadskih civilizacija.

U dinastiji Juan (1272-1368), prolaz Jujong je funkcionisao kao glavna saobraćajna arterija od Pekinga do Unutrašnje Mongolije. Pošto su juanski carevi često išli ovim putem između tih mjesta, izgrađene su privremene carske palate, hramovi i bašte.

Nemate pravo da postavite komentar