22
Tue, Oct

Aktuelno

Juče je u Banjaluci završena Evropska sedmica mobilnosti i Svjetski dan bez automobila za 2016. godinu.

Juče je u Banjaluci završena Evropska sedmica mobilnosti i Svjetski dan bez automobila za 2016. godinu.

IMG 0044

Pod ovogodišnjim motom „Pametna mobilnost, snažna ekonomija“ građani Bosne i Hercegovine i Banje Luke su pokazali da mnogo više shvataju probleme urbanog transporta i planiranja nego što predstavnici opština. Pored Banje Luke, učešće u ovom događaju su uzeli i gradovi Doboj, Zenica, Sarajevo, Mostar, Brčko i još nekoliko opština.

Centar za životnu sredinu uz podršku EU Info centra u BiH organizovao je dva događaja povodom Evropske sedmice mobilnosti i Svjetskog dana bez automobila.

Na Arhitektonsko-građevinsko-geodetskom fakultetu u Banjoj Luci organozovan je seminar pod nazivom „Pametna mobilnost i urbano planiranje“. Seminaru je prisustvovalo blizu stotinu učesnika. Na samom početku uvodnu riječ je imao Ambasador Lars-Gunnar Wigemark, šef Delegacije EU i predstavnik EU u BiH, koji je tom prilikom potvrdio da se klimatske promjene dešavaju te ih ne smijemo negirati. Osim toga naveo je važnost urbanog planiranja u razvoju gradova i razvoj održive mobilnosti za ekonomski razvoj lokalnih uprava, te da Banjaluka itekako ima sve preuduslove za razvoj biciklističkog saobraćaja.

 

IMG 28582IMG 2916U drugom uvodnom obraćanju v.d dekan Fakulteta domaćina, Brankica Milojević, pohvalila je organizovanje ovog skupa i samu temu, za koju je istakla da je jako vezana za sadašnje i svršene studente. Takođe je spomenula važnu ulogu arhitekata i urbanih planera te inženjera saobraćaja i njihovoj uskoj saradnji ali i bitnu ulogu koju ima civilni sektor.

Profesor Janez Koželj, podžupan Grada Ljubljane je predstavio primjere dobre prakse Grada Ljubljane te na koji način Ljubljana napušta koncept planiranja razvoja po mjeri automobila i počinje da planira po mjeri čovjeka i njegovih potreba za kretanjem. Svojim interesantnim izlaganjem pozvao je sve predstavnike opština da čim prije napuštaju zastarjele saobraćajne planove koje vide automobila kao osnovno prevozno sredstvo.

 

3IMG 29214IMG 2944Vlado Babič, predstavnik Grada Ljubljane i doskorašnji regionalni menadžer mreže CIVINET Slovenija – Hrvatska – Jugoistočna Evropa istakao je sljedeće: „U svom izlaganju sam istakao nužnost povezivanja gradova i svih aktera na području održivog razvoja, a posebno održive mobilnosti. Pri tome je od presudnog značaja odlučna podrška politike i nužnost usvajanja strategije na državnom, a još prije na lokalnom nivou, na području suočavanja sa klimatskim promjenama i sa negativnim uticajima prekomjerne motorizacije. Sudeći po dosadašnjim iskustvima, grad pri tome može računati na podršku i pomoć nevladinih organizacija i Univerziteta“.

 

Sa svojim širokim bulevarima i avenijama te zelenim površinama, Grad Banjaluka ima sve uslove da sa relativno malim sredstvima omogući neuporedivo povoljnije uslove za bezbjedno i udobno korištenje sadašnjih i dodatnih pješačkih zona i za pravi preporod biciklističkog saobraćaja u gradu i okolini. Na primjeru Ljubljane smo pokazali da se uz pravu strategiju to može postići relativno brzo, uz veoma pozitivne efekte na području zdravlja ljudi, socijalne kohezije, poslovanja i biznisa, novih radnih mesta i turizma.“

 

Mirsad Heleg, direktor JP za prostorno uređenje i planiranje grada Zenica, predstavio je inovativni pristup integralnom rješavanju saobraćaja u Zenici. Tom prilikom upoznao je prisute na koji način Zenica kreće krupnim koracima ka pretvaranju grada u kvalitetnije i ugodnije mjesto za život. Sa trenutnih petnaestak kilometara biciklističkih staza i novih petnaest, pokazuje primjer svima u Bosni i Hercegovini na koji način se postaje moderniji grad.

 

5IMG 2963IMG 9873Inženjer saobraćaja Vladimir Borisavljević u svojoj prezentaciji se osvrnuo na najnovije primjere kako to izgleda biti pješak u banjalučkom saobračaju i pokazao detalje koje bi predstavnike Gradske uprave trebalo da uzbuni i koji pod hitno trebali da počnu rješavati ovaj brzorastući problem.

Nakon prezentacije uslijedila je diskusija prilikom koje su prisutni mogli da iznesu svoje stavove i postave pitanja. Jednu od jako bitnih tema vezanih za problem saobraćaja je aktuelizovao i Milenko Džever, predstavnik Agencije za bezbjednost saobraćaja RS „Seminar je u potpunosti opravdao naša očekivanja i u organizacionom i stručnom dijelu. Naime, vrlo smo zadovoljni temama koje su prezentovane, a  koje su kreirane od profesionalaca u svom poslu i koje su upotpunjene konkretnim primjerima i pravcima kojim trebamo raditi i djelovati.

36999Prilagođavanjem infrastrukture pješacima i drugim kategorijama vozila (bicikli), te promovisanjem značajnije upotrebe ovih vidova kretanja, u konačnom cilju utiče na onemogućavanje većih brzina kretanja motornih vozila, posebno u urbanim sredinama. Navedeno posebno dolazi do izražaja kad se uzme u obzir činjenica da najveći broj saobraćajnih nezgoda nastaje usled neprilagođene brzine, prvenstveno potpomognute upotrebom alkohola i opojnih droga.

„Na kraju seminara, možemo reći da smo bili zadovoljni odzivom učesnika te svih institucija za koje je ova tema vezana i nekoliko opština iz okruženja. Svakako bi nam bilo drago da smo vidjeli još predstavnika Gradske uprave Banjaluka, jer bi to pokazalo i političku opredjeljenost za promjene koje su neminovne u pogledu planiranja saobraćaja. Saradnja sa stručnjacima se nastavlja te njihovo povezivanje sa predstavnicima onih gradova i onih isntitucija koji to zaista žele. Pohvalili bismo predstavnike grada Zenice koji su pokazali da žele mijenjati sliku grada u pogledu saobraćaja. Planiranje budžeta za 2017. godinu će pokazati želju za iskrenim promjenama o kojem predstavnici Grada Banjaluka već dugo pričaju.“, podvukao je na kraju Tihomir Dakić, Nacionalni koordinator za Evropsku sedmicu mobilnosti za BiH.

Nakon seminara u 18.00 časova krenula je još jedna biciklijada i to 15. po redu. Oko 600 učesnika uživalo vozeći bicikl slobodno na ulicama.

Nemate pravo da postavite komentar